Sign In | Manage Account | Gmail

Cara Menyelesaikan Rubik's Cube (bhg.5)

December 22, 2008 ·
(Top Cross)
Langakah Keempat:

Pada langkah kali ini, apa yang lebih penting adalah kena berfikir, beruasha, sabar dan bertenang. Apa yang tin bagi kat sini mungkin akan tidak sama dengan situasi Rubik's korang, kat sini la bermulanya cabaran untuk kita.Tetapi, langkah ini hanya menggunakan sedikit dari daya kekuatan minda kita. So tak la susah sangat hanya perlu sabar dan usaha saja.

Pada langkah yang seterusnya kita akan menjadikan Rubik's kita menjadi situasi begini iaitu cross ( + ).


Seperti situasi diatas, warna biru berada posisi hadapan. Korang mulakan dengan menghadap warna biru yang disisi seperti situasi diatas ( tak kira la apapun warna lapisan atas ) dan jadikan lapisan atas pada posisi FL. Kalau ada warna biru di posisi FR pun tak apa ok, tapi pastikan warna biru seperti situasi diatas berada di posisi FL.

Cara menyelesaiakan situasi diatas untuk menjadikan situasi cross ( + ), korang ikut cara penyelesaian dibawah. Untuk menjadikan situasi cross ( + ) korang perlulah membuat berulang kali langkah- langkah dibawah sehingga menjadi cross ( + ) kerana jika membuat langkah-langkah dibawah hanya sekali tidaklah memadai.

Langkah-langkah:

FL FR T FR’ T’ FL’

Langkah-langkah: Bergambar






FL FR T






FR' T' FL'






Buat latihan sekerap yang mungkin untuk situasi ini!!


0 komen:

Followers

Feed Burner

Sila click komputer berlari yer

atau masukkan emel korang untuk software dan trik menarik:

Delivered by FeedBurner